srijeda, 17. veljače 2010.

Što je svijet bez Ray-Bana?





Scena prva: Tom Crusie u ulozi pilota Mavericka u filmu "Top Gun" izlazi iz aviona i skidala naočale s tankim metalnim okvirima. Scena druga: Bob Dylan, na jednoj od svojih turneja, izlazi na pozornicu u odijelu i s tamnim naočalama na nosu. Scena treća: Barack Obama, američki predsjednik, na fotografiji objavljenoj na naslovnici časopisa Ebony naočalama se štiti od sunca. Što povezuje slavnog glumca, glazbenu legendu koja već 50 godina žari i pali svetjskim pozornicama i najmoćnijeg čovjeka na svijetu? Odgovor je jednostavan - sva trojica obožavaju Ray-Ban naočale.
Ovaj američki brend osnovala je 1937. godine tvrtka Bausch&Lomb, koja od dvadesetih godina proizvodi naočale za pilote. Tada se, naime, razvija zračni promet, sve je više pilota čija je oprema u odnosu na današnju bila više nego skromna. No, prijeka su im potreba bile kvalitetne sunčane naočale, jer su zbog snažne sunčeve svjetlosti na velikim visinama patili od glavobolja i mučnina. Tako se, primjerice, pilot John MacCready 1929. vratio s avanturističkog putovanja balonom žaleći se da su mu sunčeve zrake trajno oštetile vid. Pomoć je potražio kod tvrtke Bausch&Lomb zamolivši ih da patentiraju novi tip naočala za zaštitu vida, što su oni i učinili, nazvavši ih Ray-Ban: zraka (sunca), ban - zabrana. Bio je to prototip danas prepoznatljivih "rejbanica" - sa zelenim staklima koja su uvelike ublažavala utjecaj sunčeve svjetlosti na oko. Taj kultni predmet i danas je jedan od važnih sastojaka u receptu za "cool izgled" i žena, i muškaraca. Četrdesetih su Ray-Ban naočale postale popularne među pilotima, policajcima, lovcima i jedriličarima. Tijekom Drugog svjetskog rata "odlaze" i u bitku - vojnici ih, naime, nose zbog kvalitetnih stakala. Od njih se, na primjer, nije odvajao američki general Douglas MacArthur.
Pedesete su bile godine ekonomskog napretka, više se zarađivalo pa se moglo i više trošiti, a kupci su, ponajviše pod utjecajem filmske industrije, sunčane naočale počeli doživljavati kao modni dodatak, a ne samo kao nužnost.
Burnih šezdesetih sunčane naočale postaju trend. Ray-Ban je na tržište lansirao više od 60 modela za muškarce, žene i djecu, a 1961. brend na velika vrata ulazi u Hollywood - u kultnom filmu "Doručak kod Tiffanyja" njihov model wayfarer nosi, naime, nezaboravna glumica Audrey Hepburn.
Sedamdesetih se biznis dodatno grana, a ponuda se profilirala u dvije linije: sportsku - čije su glavne "zvijezde" skijaške i planinarske naočale - i modnu. Osamdesetih slava Ray-Ban modela još više raste zahvaljujući filmovima s Tomom Cruiseom - "Top Gunu" i "Risky Businessu" - a nenadmašan status dobivaju filmom "Blues Brothers", s Danom Aykroydom i Johnom Belushijem. Ray-Ban je lansirao više kultnih modela, poput "avijatičarki", wayfarera, shootera, caravana, phantoma i olympiana.
Ray-Ban naočalama nisu mogli odoljeti glumice Marilyn Monroe i spomenuta Audrey Hepburn, ali ni njihovi kolege Jack Nicholson i James Dean te glazbenih David Gahan. Bez njih nisu mogli ni John Kennedy, bivši američki predsjednik i istinska politička ikona kojeg je nacija neizmjerno voljela, pop art umjetnik Andy Warhol, pjevač grupe Queen Freddie Mercury te rock-idol Jim Morrison iz grupe The Dorrs. I na kraju, pred šarmom Ray-Ban dizajna "popustila" je i pop-kraljica Madonna. Tko može tražiti više?

Nema komentara:

Objavi komentar